26 agost, 2021

La selecció inclusiva, porta d’entrada al talent

La diversitat forma part de manera natural en la nostra organització, però el camí cap a la inclusió no sempre és senzill ni està lliure d’obstacles. Moltes de les barreres que existeixen a l’hora d’aprofitar tot el potencial de la diversitat les trobem en els mateixos departaments de recursos humans, via d’entrada del talent en la nostra organització. Està sent la teva organització inclusiva en els processos de selecció? O estaria en el 92% de les empreses que no podria assegurar-ho*?

Una selecció inclusiva és aquella que prescindeix de les etiquetes de les persones (edat, discapacitat, gènere…) o, més ben dit, de tot allò que és “visible” i que se situaria en la superfície de l’iceberg.

Sovint sorgeixen, en el moment de l’entrevista, diferents barreres, moltes d’elles relacionades amb el desconeixement i els prejudicis, factors que ens generen por i ens posen en guàrdia. Certament alguns mites al voltant de la discapacitat no ajuden a dissoldre aquests temors:

• “Tenen una taxa d’absentisme més alta”

• “Només poden fer un treball bàsic no qualificat”

• “No són tan productius com els seus companys de treball”

• “Costen més reclutar, capacitar i incorporar”

• “Redueixen la productivitat dels seus companys de treball”

No obstant això, quan ens submergim en la veritable diversitat de la persona candidata, aquella relacionada amb les seves habilitats, formació o experiència, ens adonem que aquesta és la que aporta un valor diferencial a la nostra empresa. No adoptar una mirada que inclogui totes les seves dimensions, que valori la riquesa de les seves diferències i, en conseqüència, la seva unicitat, no és una qüestió d’insolidaritat, sinó de cost d’oportunitat per a l’organització.

En el seu camí cap a la plena inclusió, les empreses han d’acostar-se abans de res a la discapacitat i a la manera de normalitzar-la. Després d’aquest primer pas, des de Fundació Eurofirms ajudem a identificar les possibles barreres, com poden ser els prejudicis o la influència dels biaixos. El nostre propòsit és adoptar una mirada inclusiva i respectuosa, posant la persona en el centre, i evitant actituds sobreprotectores i paternalistes; un enfocament que va dirigit a fomentar l’autonomia de les persones amb discapacitat.

Un dels aspectes clau és acompanyar a les persones responsables dels recursos humans a gestionar la discapacitat en les diferents fases del procés de selecció, tant en la fase prèvia d’atracció, com en el procés de selecció i posterior cicle de vida en l’organització. Proporcionem les eines necessàries per a aprofitar tot el talent divers que truca a la teva porta, et podem acompanyar?

Irene Martínez
Development Consultant | Fundación Eurofirms